Brabant Cycling Lees al het laatste Brabantse wielernieuws op Brabant Cycling,
sport onderdeel van Ons Brabant Fietst
Interviews Nieuws

Jumbo-Visma benut elk detail om succes te boeken in de Tour

Wielerploeg Jumbo-Visma hoopt met sprinter Dylan Groenewegen en klassementsrenner Steven Kruijswijk hoge ogen te gooien tijdens de komende Tour de France, die op zaterdag 6 juli van start gaat in Brussel. De mecaniciens en verzorgers van de ploeg doen hun werk met name op de achtergrond, maar zijn onmisbare schakels in de jacht op de gele trui.

Tony Arts (63) uit Geffen is de nestor van de mecaniciens bij Jumbo-Visma. Hij doet dit werk al sinds 1988. “Met name de laatste jaren is er veel veranderd in de volgers karavaan. Ploegleiders worden steeds moderner en hebben door de moderne communicatiemiddelen van tegenwoordig veel meer informatie tot hun beschikking dan pakweg vijf jaar geleden”, vertelt Tony. “Via een speciale app kunnen zij het parcours van elke klassieker of etappe van tevoren helemaal doornemen, waardoor zij exact weten waar de moeilijke punten liggen. Maar ook waar de verzorgers het beste kunnen gaan staan om extra drinken aan te geven.”

Windtunneltesten
Ook in het tijdrijden heeft Jumbo-Visma in de afgelopen jaren veel tijd en energie gestopt. Met succes, want vorige week werden Jos van Emden, Wout van Aert en Tony Martin nationaal kampioen tijdrijden in respectievelijk Nederland, België en Duitsland. “Met het oog op de aerodynamica hebben de renners bijvoorbeeld windtunneltesten gedaan in samenwerking met de TU/e in Eindhoven”, vertelt mecanicien Dirk van de Ven (23) uit Haaren. “Daarnaast is Mathieu Heijboer als performance manager binnen ons team continu bezig om tot in detail uit te zoeken waar mogelijk nog tijdwinst te kan worden behaald. De aanpassingen die hij bedenkt om de fietsen nog sneller te maken, helpen wij uit te voeren.”

Tot op de millimeter

In totaal neemt Jumbo-Visma zo’n 40 fietsen mee naar de Tour de France. Arts: ‘Per renner gaan er drie wegfietsen en twee tijdritfietsen mee. Daarnaast hebben we voor iedere renner ook nog een los frame op voorraad. Van al onze renners hebben we de maten van hun fiets ook vastgelegd. We weten zelfs exact hoeveel lucht zij in hun banden willen. Als Dylan Groenewegen of Steven Kruijswijk een nieuwe fiets nodig heeft, kunnen wij die tot op de millimeter nauwkeurig voor hem afstellen.’

Voldoende voedingsstoffen
Waar de mecaniciens zorgdragen voor de fietsen, waken de verzorgers over de fysieke gesteldheid van de renners. Gerard Spierings (56) uit Schijndel begint komende zaterdag aan zijn vierde Tour de France als verzorger. Eerder dit jaar ging hij ook al naar mee naar de Giro d’Italia. “Ik benader de Tour de France hetzelfde als bijvoorbeeld de ZLM Tour, die wij als voorbereidingskoers hebben gereden. Alleen gaat het er in de Tour de France allemaal een stuk hectischer aan toe. Dat is bijna niet te beschrijven.” Spierings geeft aan dat de renners via een persoonlijke app, die in samenwerking met Jumbo is ontwikkeld, per etappe een voedingsadvies krijgen. “In overleg met de chef kok wordt vervolgens een menu samengesteld, om ervoor te zorgen dat renners voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Daarnaast is het onze taak om ervoor te zorgen dat de renners tijdens de koers voldoende eten en drinken binnen krijgen. Per etappe drinkt een renner gemiddeld zo’n 6 tot 10 bidons van een halve liter leeg. Op warme dagen zijn dat er soms zelfs 10 tot 12. Aan het einde van een wedstrijddag heeft een renner meestal zo’n 5.000 calorieën verbruikt.” Volgens de verzorger is voldoende eten en rusten tijdens een grote ronde de sleutel tot succes. “Na twee weken koers heeft iedereen de neiging om minder te gaan eten. Terwijl het dan juist extra belangrijk is om goed te blijven eten en zoveel mogelijk te rusten. Dat is ook de fase waarin zulke wedstrijden doorgaans definitief worden beslist.”

Ontlading
John van den Broek (55) uit Berlicum was in mei ook als verzorger in de Giro en gaat nu eveneens naar de Tour de France. “Toen Primoz Roglic de proloog in de Giro won en de roze trui veroverde, zorgde dat voor een enorme ontlading in onze teambus. Dat is schitterend om mee te maken. Hopelijk gaat in de Tour weer zoiets gebeuren. Maar het is ook hard werken. Overdag zitten wij veel in de auto. Na de etappes mogen we aan de slag om de renners te verzorgen en masseren en alvast spullen klaar te zetten voor de dag erop. Gelukkig wordt ons werk gewaardeerd door de renners, zeker als zij op sommige momenten een extra massage kunnen krijgen.” (Foto: Peter van Rooij)

Schrijf een reactie